Algemeen

Creative kinderen helpen Losserse ondernemers

LOSSER - Talent, creativiteit en jong enthousiasme in de gemeente houden. Dat is de basisgedachte van Adoptidee. Operationeel directeur Jan van Uitert is directeur van de stichting die naast Losser in vier andere plaatsen in Nederland actief is: “Kinderen zakken op een leeftijd van zo’n 10, 11 jaar vaak terug in creativiteit. We willen hun creativiteit blijven prikkelen door vragen te stellen en dit te koppelen aan het bedrijfsleven. 

In Losser zijn er 8 bedrijven die zich hiervoor inzetten. Kinderen uit groep 7 en 8 van vier basisscholen werden aan een bedrijf gekoppeld en zij mochten meedenken aan het oplossen van een bepaald vraagstuk. In de klas werd dit vraagstuk met de leraar samen uitgewerkt. Vaak worden de thema’s gekoppeld aan innovatie. Kinderen leren er enorm veel van en de bedrijven kunnen laten zien wat voor ’n prachtigs zij in Losser te bieden hebben qua werkgelegenheid. Je hoeft niet altijd naar de Randstad of Amerika voor een mooie carrière. In je eigen gemeente zijn er vaak tal van mogelijkheden.”

Op dinsdag 28 juni was de zogenoemde afsluitdag waarin alle leerlingen hun project presenteerden. Bij Dijk59 was een marktplaats opgesteld met kraampjes waarin de jeugd andere leerlingen, hun ouders en grootouders konden laten zien tot welke innovatieve oplossingen er waren gekomen. Het ontbrak uiteraard niet aan ijs, poffertjes en suikerspinnen als beloning voor de creatieve inspanningen. Aan de Adoptidee Losser werken mee: Final Plastics, Wouter Witzel, Plus Bellers Overdinkel, Cars & Stars, Hubo Morshuis, Auto Reuvers, Cleanbo Losser en Van Heek Textiles.