Algemeen

Samenwerkende horecabedrijven in Losser omarmen gasten

Begin 1994 organiseert de horeca binnen de gemeente Losser zich in afdeling Dinkeldal, als onderdeel van belangenvereniging Koninklijke Horeca Nederland. Ze ontwikkelt zich door de jaren heen tot een hechte gemeenschap van ruim 30 leden. In het bestuur zit een vertegenwoordiging van alle kerkdorpen in de gemeente. We praten met Lucién Game, derde generatie horecaondernemer, eigenaar van Restaurant Dijk59 en bestuursvoorzitter van Horeca Nederland, afdeling Dinkeldal.

LuciƩn Game, bestuursvoorzitter van Horeca Nederland, afdeling Dinkeldal. Foto: Jennifer Oude Nijhuis.

Bijna alle horecaondernemers in de gemeente Losser zijn lid. Het stemt Lucién tevreden. “Het is fijn dat er zoveel horecazaken aangesloten zijn, omdat dit de basis is voor de juiste uitwisseling van informatie en onderlinge ondersteuning,” legt hij uit, “Met elkaar hebben we veel expertise en kunnen we ons sterk maken. Samen willen we dat de horeca in Losser op niveau draait. Daarmee bedoel ik niet dat iedereen een Michelinster moet hebben, maar dat we technisch alles goed voor elkaar hebben. Dat we bijvoorbeeld de juiste vergunningen hebben en iedereen zijn eigen doelgroep kan bedienen met als hoofddoel het de gasten naar hun zin maken.” 

“Fijn dat we onze expertise van gast-vrijheid kunnen delen met bezoekers.”

Kwaliteit wordt uitgebreid met beleving

Het gemeentebrede bestuur vormt het klankbord om ervoor te zorgen dat de aangesloten horecaonder-   nemers hun werk goed kunnen doen. Het bestuur voorziet de leden van informatie vanuit bijvoorbeeld de gemeente of Koninklijke Horeca Nederland. Vijf keer per jaar vergadert het bestuur met een afgevaardigde van de landelijke belangenvereniging. Daarin wordt onder meer het veranderende horeca landschap besproken. Het gaat gepaard met de nodige uitdagingen, weet Lucién. “Met toenemende regel- geving, maar ook de veranderende verwachtingen van gasten hebben we allemaal te maken. Ging het vroeger hoofdzakelijk over de kwaliteit van de producten die op het bord lagen, nu gaat het meer om de beleving. Het interieur moet aanspreken, personeel moet gastvrij zijn, het hele plaatje moet kloppen.” legt hij uit, “Gasten stellen hogere eisen, waaraan we natuurlijk graag willen voldoen. Met de huidige personeelstekorten en stijgende prijzen, blijft dat wel een uitdaging. We willen natuurlijk graag allemaal positieve recensies op sociale media.”    

Mooie lokale initiatieven

De korte lijnen met de leden en duidelijke informatie over en weer maken dat de leden van Horeca Nederland, afdeling Dinkeldal goed met elkaar samenwerken. Jaarlijks organiseert Horeca Nederland, afdeling Dinkeldal een ledenuitje dat een mix biedt van gezelligheid en informatie. Een bedrijfsbezoek of een studiereis naar andere steden dienen niet alleen ter vermaak maar ook als bron van inspiratie en kennisdeling. “Je hebt dan eens andersoortige gesprekken met elkaar. Hierdoor weten de ondernemers elkaar makkelijker te vinden, kunnen ze elkaar helpen en ontstaan er mooie lokale initiatieven,” vertelt Lucién. Stappen & Happen is er een voorbeeld van: mooie wandelroutes door de hele gemeente met stops bij een aantal horecazaken om ter plekke een lekker gerecht te nuttigen. “Dit doen we samen met Tourist info. Zo zijn er wel meer voorbeelden van afspraken die we met elkaar maken, zodat we de horeca in Losser voor gasten uit de omgeving maar ook voor toeristen gezellig en toegankelijk maken.”  

“Er ontstaan door samenwerking mooie initiatieven, zoals Stappen & Happen.”

Gastvrije expertise delen

Als Lucién een blik op de toekomst werpt, ziet hij een groei van kleine ondernemingen in de gemeente, die door regelmatig overleg met elkaar en met de gemeente continuïteit nastreven. “Ik denk wel dat de gevestigde horeca blijft. Wat er nu staat, is vrij stabiel. En als we in contact blijven met elkaar en samen blijven overleggen, komen we niet voor grote verrassingen te staan. Corona zit nog vers in ons aller geheugen. Voor ons horecaondernemers was het een grote uitdaging om het hoofd boven water te houden. Maar door die periode weten mensen ook wat de horeca betekent voor de maatschappij en wat ze gemist hebben. Daardoor merk je dat gasten nu extra willen genieten van het samenzijn tijdens een avondje uit. En voor de horecaondernemers in Losser is het fijn dat ze hun expertise van gastvrijheid kunnen delen met de bezoekers.”

 

Tekst: Astrid Olde Olthuis

Fotografie: Jennifer Oude Nijhuis